Sommerhuse » Udlejer sektion » Sommerhusudlejning og lejekontrakt

Sommerhusudlejning og lejekontrakt

Praktik - AF - 22. april 2010 - Opdateret 6. januar 2016
Billede af tilfreds sommerhuslejer
Send en lejeaftale til dine lejere, så alle er enige om hvad der er aftalt. Foto: Adobe Stock

Når du lejer sommerhus ud bør du altid fremsende en lejekontrakt til lejeren. Du kan enten lave din egen helt fra bunden eller hente inspiration via vores eksempler.

En lejekontrakt sikrer at begge parter er enige om hvad der er aftale. Lejekontrakten tjener til at beskytte både lejer og dig som sommerhusudlejer.

Lav din egen lejekontrakt som du sender til lejeren når I har lavet en aftale om leje af din feriebolig. Hvis du har brug for inspiration til en lejekontrakt kan du se vores eksempler på lejekontrakt via udlejer værktøjerne.

Hvis du selv vil lave en lejekontrakt fra bunden er der et par ting den som minium bør indeholde.

1. Parterne
Dit og lejers navn, adresse, telefon numre og e-mail adresser.

2. Information om det lejede
Beskrivelse af ferieboligen, adressen på ferieboligen og en liste over vigtige detaljer om ferieboligen.

Eksempler:
Ferieboligen har plads til X personer fordelt i 4 soverum og er udstyret med swimmingpool. Der forefindes barnestol og Internet adgang. Det er tilladt at medbringe hund.


3. Periode & nøgleudlevering
Information om hvilken periode lejer har lejet ferieboligen og til hvilken pris.
Desuden information omkring nøgle- udlevering og aflevering.

4. Betaling
Information om hvornår og hvordan betaling skal foregå.

5. Tillægsydelser
Information om priser på vand, el og andre forbrugsafregnet ekstra ting.

6. Slutrengøring
Information omkring hvad der er aftalt i forhold til slutrengøring og eventuelt pris.

7. Depositum
Hvis der skal betales depositum skal det fremgå hvornår og hvordan dette skal betales. Det bør ligeledes fremgå senest hvornår og hvordan depositum minus eventuel modregning, tilbagebetales.

Det skal også fremgå af kontrakten hvad der kan modregnes i depositummet.

8. Reklamationer
Hvor til skal lejer rette henvendelse til om mangler og eventuelle reklamationer. Hvordan kommer lejer i kontakt med dig under lejeperioden.

9. Afbestilling
Information om hvad betingelserne for afbestilling.
Hvor lang tid før lejen træder i kraft, kan lejer afbestille uden beregning.

10. Skader og forsikring
Hvem hæfter for skader og hvilke forsikringer er der tegnet.