Sommerhuse » Udlejer sektion » Kontakten med sommerhuslejeren

Kontakten med sommerhuslejeren

Tilfredse lejere - AF - 15. juni 2010 - Opdateret 7. januar 2016
Glad sommerhuslejer
Sørg for løbende at informere, så lejeren ved at der er styr på tingene. Foto: Adobe Stock

Når man udlejer privat skal ens service konkurrere med de professionelle bureauer og vil du have lejerne til at komme igen må der ikke være nogen slinger i valsen. Læs her hvordan du leverer god og professionel service.

Når man lejer sommerhus ud privat skal man selv sørge for at levere den service, der får lejerne til at komme igen og igen. Hvis du ved hvad du skal gøre kræver det ikke det store og god service kan betyde meget i det lange løb.    Læs også: Tilfredse lejere giver flere udlejninger Løbende information til lejeren Det er vigtigt for lejerne at vide at alt kører som det skal. Det tager under 2 minutter at sende en mail bekræftelse og det betyder utrolig meget for lejerens opfattelse af din udlejning.
Du bør som minimum sende bekræftelse: - På at sommerhuset er reserveret i den periode i har aftalt. - Når depositum og eller lejebeløb indgår på din konto. - Hvis I aftaler ændringer undervejs. - Når du har tilbageført depositum til lejerens konto efter endt leje.
Bekræftelse på leje af sommerhuset Når du har lavet en aftale med lejer om at leje dit sommerhus, vil det være rart for lejeren at modtage en bekræftelse på at huset er reserveret til ham/hende.
Eksempel:
Kære lejer, jeg bekræfter hermed vores aftale om at I kan leje vores sommerhus i perioden xxx til xxxx. Prisen er xxx, ex. forbrug som afregnes med xxx. Jeg har vedlagt lejekontrakt som du bedes gennemlæse og acceptere pr. mail.
Betaling er modtaget Når du modtager betaling fra lejerne skaber det tryghed hvis du bekræfter at du har modtaget indbetalingen.
Eksempel:
Kære lejer, jeg vil blot lige bekræfte at jeg har modtaget jeres indbetaling for depositum xxxx,-. Glæder mig til at byde jer velkommen i vores sommerhus d. xxxxx.
Ændringer Hvis du aftaler ændringer med lejeren bør du også bekræfte på mail, så der ikke er nogen tvivl.
Eksempel:
Kære lejer, hermed bekræftelse på at der vil være en barestol til rådighed i sommerhuset når I ankommer d. xxxx.
Slutafregning Ligeledes vil det også være godt med en god og professionel afslutning på forløbet.
Eksempel:
Kære lejer, jeg har opgjort jeres forbrug til XXX,- og fratrukket det i jeres depositum. Rest depositum på XXX er dags dato overført til din konto XXXX-XXXXX.
Undgå tvivl og få glade lejere Bekræftelser tjener to formål. For det første skaber du tryghed hos lejerne, ved løbende at være i kontakt med dem. For det andet mindsker du risikoen for misforståelser, da lejeren hele tiden bliver informeret. Bekræftelser behøver ikke være besværlige. Det vil ofte være de samme du skal bruge igen og igen, så du kan sagtens lave et dokument med dine standard bekræftelser, som du så kopierer ind i en mail fra gang til gang. En bekræftelse fra udlejer virker seriøs og skaber tryghed hos lejeren omkring forløbet. Skaber du et seriøst lejeforløb uden tvivl og problemer undervejs, er der større sandsynlighed for at lejeren vil leje hos dig igen eller anbefale dit sommerhus til venner og bekendte.